Karavan omladinskog preduzetništva na poslednjoj stanici – Mladi u Srbiji hoće, žele i mogu

Današnjoj poseti Loznici završena je druga, ujedno i poslednja faza, jednog od najuspešnijih projekata u godini preduzetništva – “Karavan omladinskog preduzetništva”. Podstaknut i motivisan mladima u Srbiji, njihovim najvećim izazovima i gorućim problemima, projekat “Karavan omladinskog preduzetništva” imao je cilj da mlade ljude širom zemlje upozna sa mogućnostima i izazovima pokretanja sopstvenog posla. Tokom svog šestomesečnog putovanja na kojem je učestvovalo preko 5000 ljudi, više od 300 panelista, obilaska 18 gradova širom Srbije,  Karavan je širio ideju o važnosti razvoja omladinskog preduzetništva među mladima, hrabreći ih i motivišuću  da naprave prvi korak i pokrenu sopstveni posao.

Projekat “Karavan omladinskog preduzetništva”, organizovan od strane Privrednog foruma mladih u saradnji sa Privrednom komorom Srbije i uz podršku Ministartsva privrede, podeljen je bio u dve faze. Prva faza projekta trajala je od  februara do  aprila 2016. godine a zatvorena je petodnevnom konferencijom na temu omladinskog preduzetništva “Privredni forum mladih 2016” u Beogradu. Tokom prve faze projekta Karavan omladinskog preduzetništva je posetio najveće regionalne i studentske centre: Suboticu, Novi Sad, Kragujevac, Novi Pazar i Niš. Nakon uspešno završene prve faze projekta Karavan je nastavio svoje putovanje obilazeći mlade ljudi u Zrenjaninu, Leskovcu, Zaječaru, Požarevcu, Loznici, Prijepolju, Užicu i mnogim drugim gradovima.

Preduzetništvo među mladima u Srbiji slabo je razvijeno i predstavlja retkost. Prema najnovijem istraživanju Međunarodne organizacije rada i Republičkog zavoda za statistiku iz juna 2016. godine, svega 7,8% mladih u Srbiji je samozaposleno u porodičnim radnjama ili u svojstvu poslodavaca.[1] Pomenuto Istraživanje pod nazivom „Tranzicija mladih žena i muškaraca na tržištu rada Republike Srbije”, urađeno sa 3500 osoba uzrasta od 15 do 29 godina, pokazalo je da bi 48.2% ispitanih najradije radilo u državnom sektoru; 27.6% posao od kuće a 1.8% želi da ima porodični posao.[2]

 

Više od 5000 posetilaca stanica Karavana omladinskog preduzetništva, najvećim delom mladih ljudi, upoznalo se značajem razvoja omladinskog preduzetništva u Srbiji, sa važnošću širenja preduzetničke svesti i drugačijeg načina razlišljanja. Pored prilike da se upoznaju i razgovaraju sa iskusnim i uspešnim preduzetnicima u Srbiji,  mladi budući preduzetnici razmenjivali su svoja mišljenja, ideje, iskustva i sa univerzitetskim profesorima, predstavnicima regionalnih privrednih komora i lokalnih samouprava.

 

S obzirom na veliku posećenost stanica Karavana, zaintresovanost za preduzetništvo i želju za promenama koju su pokazali mladi ljudi od Subotice, preko Požarevca i Loznice, Niša i Lekovca, možemo reći  da je jedan od osnovnih ciljeva Karavana – širenje preduzetničke svesti među mladima, ispunjen. Karavan omladinskog preduzetništva kao jedan od najvećih projekata na temu preduzetništva u 2016. godini, pokazao je da u Srbiji živi veliki broj mladih i pametnih, ljudi sa velikim brojem ideja i ogromnom energijom, koji žele pozitivno da utiču na okruženje ali nemaju mogućnosti. Moramo im obezbediti uslove i pružiti šansu!

[1] Katarina Đorđević, Polovina Zaposlenih mladih bi da promeni posao, Politka, objavljeno 18.8.2016.

[2] Isto.